Csíksomlyói zarándoklat

Rendszeres szervezésünk a csíksomlyói pünkösdi misére való zarándoklat.
Ennek alkalmával 60-70 Budapest-környéki fiatallal csatlakozunk a zetelakai keresztaljához, és részt veszünk az 50 km-es Zetelaka-Csíksomlyó zarándokúton.
A megszokott menetrend szerint az ünnep előtti csütörtökön, délben indulunk el busszal és kísérőautókkal Piliscsabáról. A csapatot már a több, mint 12 órás út is elkezdi összekovácsolni. Sötétedésig a táj is kellőképpen lefoglalja az utazóközönség egy részét, különösen azokat, akik először utaznak Székelyföldre. A Király-hágó, Bánfihunyad, az Erdélyi-medence, a Tordai-hasadék még autóból is lenyűgöző látványt nyújtanak. Valamivel éjfél után érkezünk meg Zetelakára, ahol a helyi tornateremben igyekszik mindenki pihenni még egy keveset a másnapi út előtt.
Az ébresztő reggel 4-kor hangzik fel, ekkor kezd mindenki sietve szedelőzködni. Meddő kísérletet teszünk arra, hogy a Hargita óráról-órára változó időjárásának megfelelő menetfelszerelést állítsunk össze. A többi holmit felrakjuk a buszra, és sietünk a templomba, ahol a hajnali misével elkezdődik a zarándoklat. Körülbelül 150 székelyhez csatlakozik csapatunk. A falu apraja-nagyja a hajnali óra ellenére is vidáman búcsúztat minket, mi pedig nekivágunk az útnak. Keresztbe át kell kelnünk a Hargita vonulatain, völgyek, fennsíkok és hágók sorain. A táj leírhatatlanul gyönyörű. Egy nap leforgása alatt az ember mind a négy évszakot megtapasztalhatja. A falvakban egy-egy megállónál a helyiek frissítőkkel és elemózsiával várnak minket. Az út hosszú és sokszor viszontagságos, de a sok fáradságnak mindig megvan a jutalma. Csíkszeredára érve a Nagy Imre gimnázium tornaterme felér egy Grand Hotellel. A zuhany hideg vízzel is kellemes, a konzervekből fejedelmi vacsora készül, és a parkettára terített derékalj is puha ágynak tűnik.
Másnap kinyújtóztatjuk az elgémberedett izmokat, a túrabakancs helyett kényelmesebb lábbelit húzunk, és elindulunk a Somlyó-nyeregbe az ünnepi misére. A keresztalják egymást követve vonulnak a csíksomlyói úton, keresztül a félig épülő, félig már működő vásár forgatagán. Az ember csak sodródik a tömeggel, amíg a hegy lábához nem ér. Itt kicsit oszlik a tömeg, különböző ösvényeken igyekszik mindenki feljutni a nyeregbe. Ott a Hármashalom oltár előtt gyűlik össze újra a többszázezer fő. A szertartás gyönyörű, a prédikáció mindig felemelő, és a mise végén a himnuszok hatalmas katarzist hoznak.
A mise után szabad a program. A társaság tagjai szétszélednek a vásár nyüzsgő forgatagában. Ám a rengeteg élmény, és az előző napi megerőltetés hamar kimerít mindenkit.
Vasárnap reggel újra hosszabb útra kelünk, és megmásszuk a székelyek szent hegyét, a Madarasi-Hargitát. A csúcsot rengeteg szalagos kopjafa díszíti; köztük van a mienk is, amit 2007-ben állítottunk. Ekkor adtuk elő Csíkszeredán az István, a királyt első alkalommal, és ez a kopjafa volt az előadás egyik fő díszlete.
Ezt követően részt veszünk Zetelakán a keresztalja visszatérését ünneplő misén és agapén. Utána pedig mindenki csomagol, készül az éjszakai hazaútra. Pünkösdhétfő reggelén érkezünk vissza Piliscsabára. Fáradtan, de rengeteg élménnyel töltekezve széled szét a társaság, hogy otthon kipihenhesse magát, és megossza élményeit szeretteivel.

Számlaszám: CIB Bank 10702143-68290074-51100005

Székhely: 2023 Dunabogdány, Szent Donát utca 7/2.